Ադրբեջանական Turan լրատվական գործակալությանը տված հարցազրույցի ժամանակ
Միջազգային ճգնաժամային խմբի (ICG) եվրոպական ծրագրերի տնօրեն Սաբինա
Ֆրեյզերն անդրադարձել է Ղարաբաղյան հակամարտության կարգավորմանը. «Մեկ
տարի առաջ ICG-ն հրապարակեց «Հայաստան և Ադրբեջան. պատերազմի կանխում»
խորագրով զեկույցը, որում մենք զգուշացրեցինք իրավիճակի սրման
հնարավորության մասին, քանի որ երկու կողմն էլ մասնակցում են
սպառազինությունների մրցավազքին, շփման գծում բախումների էսկալացիային,
ռազմաշունչ հռետորիկային, ինչը դանդաղեցնում է բանակցային գործընթացը: Ադրբեջանում
և Հայաստանում առկա են ուժեր, որոնք կարծում են, որ կարող են հասնել արագ
հաղթանակի: Սակայն մեր զեկույցում նշված է, որ յուրաքանչյուր պատերազմ
կլինի տևական և ծանր: Ադրբեջանի զինված ուժերը կազմում են 95,000 մարդ, իսկ
Հայաստանինն ու Լեռնային Ղարաբաղինը՝ մոտ 70,000 մարդ: Գնալով
կողմերի զինանոցները դառնում են ավելի ու ավելի մահաբեր և ունակ են տևական
պատերազմ մղելուն: Դրանք կարող են հասնել խոշոր բնակավայրերին, կենսական
նշանակություն ունեցող ենթակառույցներին ու հաղորդկացության ուղիներին: Ադրբեջանի
համար գլխավոր խնդիրը կլինի այն, որ հայկական զորքերն ունեն մարտավարական
առավելություն, քանի որ նրանք վերահսկում են Լեռնային Ղարաբաղի շուրջ ընկած
բարձունքների մեծ մասը: Բացի Ֆիզուլուց ու Ջեբրաիլից, յուրաքանչյուր
հարձակում կվերածվի բարդ լեռնային ռելիեֆում ծանր պայքար մղելուն, իսկ
Ադրբեջանից պահանջվում է նվազագույնը եռակի առավելություն կենդանի ուժի ու
սպառազինության հարցերում: Լիովին հնարավոր է, որ տարածաշրջանային
պետություններն էլ կներքաշվեն այդ պատերազմի մեջ՝ թեև Ռուսաստանն ու
Թուրքիան ներկայումս մոտ ռազմավարական դաշնակիցներ են: Հայաստանը, ամենայն
հավանականությամբ, կփորձի ապահովել Ռուսաստանի ռազմական միջամտությունը՝
հենվելով ՀԱՊԿ-ի շրջանակներում նրա ստանձնած պարտավորությունների վրա: Դժվար
է ասել, թե արդյոք ռուսներն ուղղակի մասնակցություն կցուցաբերե՞ն այդ
պատերազմում: Սակայն Գյումրիի ռուսական ռազմաբազայի համաձայնագիրը
փոփոխության ենթարկվեց 2010 թվականի օգոստոսին: Ստորագրված փաստաթուղթն
իրենում ներառում է անվտանգության երաշխիքներ՝ ընդդեմ Հայաստանի
անվտանգության ընդհանուր սպառնալիքների: Հայ-ռուսական ռազմական
համաձայնագրի թարմացումից մեկ օր առաջ՝ 2010 թվականի օգոստոսի 16-ին,
Թուրքիան ու Ադրբեջանը ստորագրեցին ռազմավարական գործընկերության ու
փոխօգնության մասին պայմանագիր, որով նախատեսվում է աջակցել միմյանց բոլոր
հնարավոր միջոցներով՝ նրանցից մեկի հարձակման ենթարկվելու դեպքում: Ռազմական
գործողությունների վերսկսումը լուրջ վնաս կպատճառի էներգետիկ ոլորտում
ԱՄՆ-ի ու ԵՄ-ի շահերին, Հարավային Կովկասի զարգացմանը, դեպի Եվրոպա
էներգակիրների տարանցիկ երթուղիներին: Լայնամասշտաբ պատերազմը սպառնալիքի
տակ է դնում Կովկասյան միջանցքը, որի օդային տարածքին բաժին է ընկնում
Կենտրոնական Ասիայում ու Աֆղանստանում գտնվող ՆԱՏՕ-ի բազաների
ավիափոխադրումների մոտ 70 տոկոսը: Ես կարծում եմ, որ Հայաստանի ու
Ադրբեջանի համար «հիմնարար սկզբունքները» հանդիսանում են հիանալի պլան՝
այդ հակամարտության կարգավորման հարցում առաջ ընթանալու համար: Սակայն
հասկանալի է, որ հակամարտող կողմերը բոլոր մակարդակներում չեն վստահում
միմյանց՝ սկսած նախագահներից, վերջացրած հասարակ մարդկանցով: Դա
դժվարացնում է «հիմնարար սկզբունքների» շուրջ համաձայնության գալու
գործընթացը: Կողմերը պետք է վստահ լինեն, որ իրենք պետք է
դանդաղորեն, սակայն անխուսափելիորեն գրանցեն առաջընթաց և կարողանան
պայմանավորվածության գալ Լեռնային Ղարաբաղի վերջնական կարգավիճակի շուրջ:
Այդ գործընթացը սկսելու համար նրանց անհրաժեշտ է վստահություն: Միջազգային
հանրությունը չի կարող պարզապես գալ և բերել որևէ որոշում: Ներկայիս
դրությամբ Հայաստանն ու Ադրբեջանը չեն կարողանում պայմանավորվել Լեռնային
Ղարաբաղի հետագա կարգավիճակի հստակեցման շուրջ»: Ֆրեյզերը հավելել
է, որ իրենց հաջորդ զեկույցը նվիրված է լինելու ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի ձևաչափի
հնարավոր փոփոխություններին (օրինակ, դրանում Ֆրանսիային կարող է փոխարինել
ԵՄ-ը):
|